maandag 7 mei 2018

WesterborkPad 16e etappe: Dagwandeling Station 't Harde - Elburg



Vandaag de 16e etappe van het WesterborkPad gelopen. van station 't Harde naar Elburg en weer terug naar station 't Harde.
De voorspellingen gaven aan dat het een warme dag zou gaan worden met temperaturen van wel 26 graden. Heb nog wel even getwijfeld, want met deze hoge temperaturen wandel ik niet zo graag. Maar ben uiteindelijk wel gegaan.

Voordat je bij kasteel Zwaluwenberg bent loop je eerst langs de, vrij toegankelijke, tuinen van Dr. Vogel. Ondanks dat er nog niet veel in bloei stond is het toch wel een aanrader om hier even doorheen te wandelen. Deze tuinen lopen tenslotte parallel aan de route van het WesterborkPad.

Deze hele etappe loopt voor het grootste gedeelte door agrarisch gebied, met hier en daar wat sluip-door en kruip-door paadjes.

Elburg-vesting is geweldig! Ik heb me dus ook niet aan de officiële route gehouden, maar ben lekker op eigen houtje gaan slenteren door de vele authentieke straatjes.

Als je Elburg weer verlaat loop je al snel weer door het agrarische landschap, met zn vele mooie boerderijen.

En voor je het weet ben je weer terug bij station 't Harde.

Ondanks dat ik het soms best wel net iets te warm vond, ben ik blij dat ik deze schitterende etappe heb gelopen.

Lieve wandelgroet,
Annemieke


 Dr. Vogeltuinen waren vrij toegankelijk om doorheen te wandelen (op de paden).




Kasteel Zwaluwenberg
Op kasteel Zwaluwenberg zaten  in het najaar van 1942 de Zwolse broertjes Nico en Loukie Israëls ondergedoken. Op het landgoed waren ze bekend als evacueetjes uit Rotterdam. Toen de Nederlandse marechaussee het kasteel in november 1942 doorzocht, werden Nico en Loukie gevonden en meegenomen naar de gevangenis in Zwolle. Al gauw werden ze weer vrijgelaten, maar slechts voor korte duur. Na hun tweede arrestatie kwamen ze terecht in de crèche tegenover de Hollandsche Schouwburg in Amsterdam. Het verzet wist de jongens hier vandaan te krijgen, waarna een lange tocht langs verschillende onderduikadressen begon. Beide jongens maakten de bevrijding mee, hun ouders overleefden de Sjoa niet.







Elburg
Hier heb ik me dus even niet aan de route gehouden, maar ben lekker zelf gaan zwerven door dit super leuke vesting stadje.








 

En hier loop ik Elburg weer uit.











Geen opmerkingen:

Een reactie posten