zondag 1 oktober 2017

WesterborkPad 00 Proloog: station Amsterdam CS - Hollandsche Schouwburg


"Het Westerborkpad is geïnspireerd op de wandeling die Jan Dokter, de initiatiefnemer van het pad in 2005 maakte. Ter nagedachtenis aan de twaalf familieleden die hij in de Tweede Wereldoorlog verloor, liep hij de route van de Hollandse Schouwburg in Amsterdam naar Kamp Westerbork in Hooghalen. De route volgt de spoorlijn die toendertijd gebruikt werd om joden naar dit doorgangskamp te vervoeren. 

Zondag 1 oktober 2017

Ik had er vooral veel zin in, maar vond het ook spannend want deze afstand heb ik nog niet gelopen sinds ik 3 maanden geleden met wandelen begonnen ben.
Gelukkig heeft het boekje 56 etappes en als het echt niet gaat kan ik ipv station Diemen ook kiezen voor station Muiderpoort. En wat betreft Amsterdam, ik kan me niet eens meer herinneren wanneer ik daar voor het laatst ben geweest.
Het was gelukkig droog met zonnetje en na een gemoedelijke treinreis kwam ik rond half 11 aan op Amsterdam Centraal. 
Grappig was dat ik bijna alle toeristen met een gsm (met waarschijnlijk een gps route) zag lopen. Het waren vooral veel grachtengordels en bruggen die ik heb gezien. En het is dat ik een boekje en een gps route had, want ik had na verloop van tijd geen idee waar ik was en wat ik al had gelopen. Er was ook zoveel te zien en was gezellig druk. 
Ik moet wel zeggen dat ik na verloop van tijd toch wel blij was dat ik bij de Hollandsche Schouwburg was aangekomen en tevens in een iets rustiger stukje Amsterdam.

Amsterdam Centraal Station


Duiven horen bij Amsterdam, en het liefst in grote aantallen. 

Vooral heel veel grachten gezien, en op de foto gezet. 

Het beeld van Anne Frank uit 1975 staat vlakbij de Westerkerk midden in Amsterdam, op slechts enkele meters van het onderduikadres van de familie Frank, op de hoek van de Prinsengracht en de Westermarkt. 

Zo jammer dat dit knopenwinkeltje gesloten was. had hier graag even willen rondneuzen. 
Te vinden op de Herengracht 389 

Markering was niet altijd even duidelijk! Dus gelukkig kon ik nog altijd terugvallen op het boekje en de gps route. 

Standbeeld van Johan Rudolph Thorbecke

De nachtwacht van Rembrandt van Rijn in 3D

Hier was het echt druk met toeristen. Zo druk dat ik in etappes moest fotograferen.

De staalmeesterbrug

Met de daarbij behorende liefdesslotjes

Oudemanhuispoort (of ook wel 'Het verborgen Centrum' genoemd)

Normaal gesproken de plek voor de boekenmarkt

Benedictus de Spinoza (1631-1677)

Het 'Monument Joods Verzet 1940-1945' herinnert de inwoners van Amsterdam aan alle joodse burgers die tijdens de Tweede Wereldoorlog in de strijd tegen de bezetter zijn omgekomen.

Blauwbrug over de Amstel, die de Amstelstraat met het Waterlooplein verbindt. 


Schaduwkade. Hier loop je niet met een lekker gevoel langs. Zoveel naambordjes langs de kade. Ik ben op een gegeven moment maar gestopt met foto's maken.


Het Monument van Joodse Erkentelijkheid, ook bekend als het Monument van Joodse Dankbaarheid en het Wertheimmonument, is een monument aan de Weesperstraat in Amsterdam, opgericht in 1950 als dankbetuiging voor de Amsterdammers die de Joodse bevolking hebben geholpen tijdens de Tweede Wereldoorlog.

De Hollandsche Schouwburg is een Joods monument aan de Plantage Middenlaan te Amsterdam. Tussen 1893 en 1942 was het een theater. In de oorlogsjaren 1942 en 1943 was het een verzamelplaats waarvandaan Joden via Kamp Westerbork gedeporteerd werden naar de vernietigingskampen van nazi-Duitsland.

Ik vond het vooral geweldig om dit stuk te lopen. Het was gezellig druk, intens en je heb gewoon tijd te kort. Je wordt diverse grachten langs gestuurd en komt ogen tekort. Eigenlijk moet je hier wat langer de tijd voor nemen, want voor veel bezienswaardigheden moet je toch wel even van de route afwijken. Ik heb dus ivm tijdgebrek een aantal dingen niet kunnen zien. En zeker als je ook wat musea wilt bezoeken, zoals ik eigenlijk nog het Anne Frankhuis wilde zien, mag je hier toch echt wel wat tijd voor uittrekken. Of gewoon een keertje terugkomen!

Lieve wandelgroet,
Annemieke



Geen opmerkingen:

Een reactie posten